مستشرقان در تقویت جریان روشنفكری ممالك اسلامی، نقش بی بدیلی داشتند
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین 'علیرضا اعرافی' روز شنبه در پیش نشست علمی همایش بین المللی قرآن و مستشرقان در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) افزود: استشراق به معنای جدید، پس از رنسانس شكل گرفت و در این دوره، هزاران كتاب و ده ها هزار مقاله در باره قرآن، توسط غربیان نوشته شد.

وی افزود:پیوند استشراق با استعمار و شناخت دقیق جهان اسلام و شرق،چند سویه بودن این جریان و مطالعه استشراق در جایگاه فرارشته ای از مباحثی است كه حتما باید در مطالعات مربوط به استشراق به آنها توجه كرد.

رییس جامعه المصطفی با بیان این كه استشراق را باید با همان شكل فرارشته ای و پیوسته مورد مطالعه قرار دهیم،افزود:اینكه جریان استشراق به لحاظ فنی و ذهنی در جهان غرب شكل پیدا كرده،امری بدیهی است اما در شكل مطالعاتی آن، باید استشراق را از دریچه روش ‌شناسی بیرونی مورد مطالعه قرار گیرد.

اعرافی با اشاره به اهمیت مطالعات در باره مساله استشراق در حوزه و جامعه المصطفی، گفت: حركت مستشرقان را نباید دستكم بگیریم و حوزویان در این عرصه باید رویكردی فعالانه و تمدنی داشته باشند.

وی ادامه داد:البته دراین مسیر باید مواجهات ما، منصفانه،عادلانه و به قصد كشف حقیقت باشد و در این مسیر ناگزیر از ارزیابی جریانات استشراقی در سطح جهان هستیم.

وی تلاش برای تشكیل كرسی‌های اسلامی شناسی و شیعه شناسی در مغرب زمین رااز وظایف نهادهای فعال حوزوی عنوان كرد و افزود: حوزه و جامعه المصطفی باید در یك برنامه حداقل ده ساله، طلابی را تربیت كند تا در جایگاه‌ های علمی سراسر جهان به عنوان نظریه پرداز و مدافع فرهنگ اسلامی اصیل و شیعی حضور یابند و به شبهات پاسخ دهند.

اعرافی گفت: تاسیس رشته‌های قرآن و مستشرقان، وسعت بخشیدن به مطالعات اسلام شناسی در عرصه‌های بین‌المللی و تشكیل شورای قرآن و استشراق در نهادهای حوزوی، از مباحثی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این نشست گفت:در یك دهه اخیر200 كتاب استشراقی توسط اسلامشناسان غیرمسلمان در دنیا منتشر شده است.

حجت الاسلام'محمد جعفرعلمی' افزود:كار بررسی اسلام و قرآن از 14 قرن پیش توسط اسلام پژوهان غیرمسلمان وجود داشته است و آنان از نظر تاریخی، متنی و زبان شناسانه، قرآن را مورد بررسی قرار داده اند.

وی با اشاره به مشكلات قرآن پژوهی در غرب گفت: نبود یك متن با تحقیق انتقادی،عدم دسترسی آزاد به تمام نسخ خطی مربوط و نبود درك شفاف از نمای فرهنگی و زبانی جامعه ای كه قرآن در آن بوجود آمده است، در زمره مشكلات اساسی قرآن پژوهان در غرب به شمار می رود.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت:شاید مهمترین مانع پیشرفت قرآن پژوهشی، نبود برنامه آموزشی مناسب و در خور برای دانشجویان مطالعات قرآنی در باره زبان، ادبیات و سنت های فرهنگی غیرعربی است كه بدون تردید زمینه تاریخی قرآن را شكل داده اند.

وی افزود: مطالعات اسلام شناسی و قرآن شناسی در غرب و در مراحل اولیه آن، با انگیزه های سیاسی و سلطه جویانه انجام شد و چون با این هدف به این كار مبادرت ورزیدند، نتوانستند تصویر درستی از اسلام، ارایه كنند.

وی افزود:زمانی كه قرآن بخصوص در شرایط فعلی، نقش فعال خود را در شكل‌ گیری حركت‌های آزادیخواهانه در جهان اسلام، نشان داده، طبیعی است كه بسیاری از تلاشهای بظاهر علمی مستشرقان، رنگ و بوی سیاسی داشته و برای كنترل این حركت ها انجام شده است.

معاون جامعة المصطفی خاطرنشان كرد: دسترسی نداشتن آنها به منابع اصیل و نسخ خطی صحیح، یكی دیگر از مشكلاتی است كه در طول تاریخ، همواره مانع درك صحیح آنان از حقیقت صحیح معارف قرآنی شده است.

علمی افزود: در این بین نبود درك شفاف از فرهنگ و تمدن اسلامی از دیگر مسائلی است كه سبب شده تا مطالعات قرآن ‌پژوهانه مستشرقان با آسیب‌های بسیاری روبه ‌رو باشد.

در این نشست، تعدادی از اساتید حوزه علمیه قم در باره ابعاد مختلف فعالیت مستشرقان در حوزه دین سخنرانی كردند.

همایش بین المللی'قرآن و مستشرقان'،بهمن ‌ماه امسال در شهر قم برگزار می شود.

علوم قرآنی مانند ابعاد اعجاز و تحدی قرآن و مطالعات قرآنی مستشرقان و زبان، ادبیات و ساختار قرآن، از محورهای این همایش اعلام شده است.ك/2

7408 / 380/





:: برچسب‌ها: نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 1297
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: